in

THE OFFICIAL DOWNTON ABBEY COCKTAIL BOOK

Opožděné recenze

Downton Abbey, britsko-americký televizní seriál, jehož dvaapadesát epizod v šesti sériích vábilo diváky k obrazovkám od září 2010 do Vánoc 2015 (a poté se dočkali dvou samostatných filmů, přičemž ten druhý měl ve slovenských kinech premiéru tuším v dubnu tohoto roku), vypráví příběh majitelů panství Abbey, jejich služebnictva a přátel v období 1912 až 1926. Vzhledem k tomu, že první regulérní cocktail party uspořádal v Londýně spisovatel Alec Waugh teprve 26. dubna 1924, je zpracování The Official Downton Abbey Cocktail Book svým způsobem průkopnický čin.

Úvod k náramně výpravné knížce napsal sám scenárista televizního maratonu Julian Fellowes. Vědom si záludnosti vymezeného historického období z hlediska cocktailové kultury, připomíná, že v první sérii se zákonitě pijí skotská whisky, sherry, portské, nějaký ten punč a hlavně šampaňské. Ve druhé a třetí sérii, jejichž epizody se odehrávají po první světové válce, se začínají opatrně prosazovat míšené nápoje, přičemž šejkr se dostává před kameru v samém závěru cyklu, po téměř padesáti hodinách celkového vysílacího času. Historička Annie Gray ve svém příspěvku připomíná historicky podmíněné pozadí: viktoriánská gastronomie cocktail na pozici aperitivu neznala.

O překvapení se postaral autor knihy hned první recepturou na Old Pal, jež byla v době, kdy se děj odehrává, neznámá. Vysvětlení je až na úplně poslední straně publikace. Malinkým písmem je tam uveden „Lou Bustamante, author of the Complete Cocktail Manual“. A to je Američan stejně jako jím byl Sparrow Robinson, korespondent New York Herald Tribune v Paříži, jemuž autorství receptury připsal rovnou Harry MacElhone, majitel notoricky známého Harry’s New York Baru.

Vztah mezi knížkou a televizním seriálem nakonec zajišťují působivé fotografie cocktailů, snímky herců, držících v rukou míšené nápoje, případně je přímo připravujících, a úryvky dialogů, které se dotýkají nápojových zvyklostí té doby. A přeci je tu něco, co přitáhne pozornost nejen laika (a diváka), ale i profesionálního barmana: variace na klasické receptury, jimž jsme si zvykli říkat twisty.

V první kapitole – The Library – jsou twisty na Negroni. Cocktail The Cheerful Charlies zachovává v receptuře Campari Bitter, ostatní přísady jsou buď jinak (suchý vermut místo červeného), nebo úplně jinak: žitná whiskey a koňak místo ginu a pomerančový likér navrch; The Boulevardier popisovat nemusím, v poslední době se zabydlel v mnoha barových menu.

Nastává absinthe-time?

Lou Bustamante, vědom si pozornosti, kterou v posledních letech věnuje tzv. Generation Z absintu, zařadil do knihy několik receptur, v nichž tančí zelená víla. London Cocktail počítá s ginem, absintem, cukrovým sirupem a orange bitters; autor připomíná, že ve Spojeném království nebyl absint nikdy zakázán. Výrazně sofistikovanější je pak Tuxedo Cocktail Nº 2 (gin, suchý vermut, maraschino, absint, orange bitters); autor jaksi opomíjí skutečnost, že receptura byla uveřejněna v roce 1930 v publikaci The Savoy Cocktail Book. Nechybí French 75 (známá receptura; Lou ji rozšířil o orange bitters).

Opatrně s krustou, prosím!

Některé autorovy nápady jsou – zdvořile řečeno – diskutabilní. Sidecar ve sklence dekorované cukrovou krustou je za hranicí přijatelnosti a jeho servis trochu připomíná podávání vermutů na svatbách v sedmdesátých letech v Československu. Cinzano Bianco bez cukrové krusty? Vyloučeno, řekl by tehdy ženich. Krustu na sklence s cocktailem Turkish Attaché lze tolerovat, protože se odvolává na Brandy Crustu (obrázek je znám z historicky druhé sbírky receptur míšených nápojů, kterou napsal Harry Johnson) a k ní tahle ozdoba sklenky standardně patří.

Obrana klasiky

Co je tedy přínosem knihy? Zdálo by se, že odpověď budeme hledat s nesnázemi. Ale není tomu tak! Podstatné je, že připomíná čtenářům – zdůrazňuji čtenářům a je jedno, zda amatérům, profesionálům nebo prostě jen příznivcům cocktailů – odkaz našich barových předků. Nápoje, které jsou s námi desítky, někdy stovky let, zatlačovány v současné době do pozadí fenoménem zvaným signatory cocktails. Zbývá vlastně jediné: sáhnout po těchto notách a jednu skladbu za druhou si pečlivě přehrát. Takhle jsem si nedávno vyzkoušel Tuxedo Nº 2. Míchám si tenhle cocktail od té doby jednou, dvakrát týdně.

Neodolatelný!

Aké sú cocktailové letné trendy tohto roka?

ORIGINÁLNE RIEŠENIA PRI VÝROBE ALKOHOLU