in

RÓBERT ŠAJTLAVA

“Za svoj najväčší úspech považujem dôveru partnerov v moje projekty.”

V roku 2019, keď pôsobil ako content editor Bar Magazinu, získal na Slovak Bar Awards ocenenie Barman roka. Napriek pandémii, ktorá prišla o rok neskôr, sa mu podarilo vytvoriť úspešné podujatia zamerané na prémiové spirity a pritiahnuť na nich do Trnavy (a neskôr aj do Košíc) stovky ľudí. Čo je najdôležitejšie pri organizovaní takýchto akcií, ako vníma súčasnú slovenskú barovú scénu a aké sú jeho plány v najbližších mesiacoch?

Čo sa v tvojom kariérnom živote zmenilo za posledných pár rokov a na čom momentálne pracuješ?

Za posledné roky sa toho u mňa zmenilo naozaj dosť. Ešte v roku 2019 vznikol Trnava Rum Fest, ale popritom som stále pracoval za barom. Každopádne som prišiel do bodu, keď som sa chcel rozvíjať iným smerom, ako je barmanstvo. Vo februári 2020 som opustil aktívnu barmanskú dráhu a začal som sa venovať práci ambasádora a spolupráci s distribučnou spoločnosťou vzdelávacieho programu pre bary a reštaurácie. Moja hlavná činnosť mimo ambasádorstva je práve tvorba cocktailových a spiritových festivalov pod záštitou Cocktail Vibes – firmy, ktorú som založil práve na produkciu týchto typov podujatí. Popri nich sa venujeme aj cocktailovému cateringu. Momentálne máme najväčší „peak“, keďže sme v strede leta a leto je pre Cocktail Vibes hlavná sezóna podujatí z našej produkcie. Čo sa týka osobných zmien, tak pribudla druhá dcéra.

Ako hodnotíš posledné akcie, ktoré si v Trnave organizoval?

Máme za sebou tretí ročník Trnava Rum Festu, ktorý sa stal najväčším festivalom prémiového alkoholu na Slovensku. Zaznamenal 28 prezentujúcich rumových barov a účasť všetkých relevantných distribútorov. Z Trnava Rum Festu sa za tri roky stal najväčší festival venovaný prémiovým destilátom na Slovensku, pričom ho tento rok navštívilo 1 100 ľudí. O to viac som hrdý, že to je v Trnave. Interne to berieme už s humorom, že z predmestia Bratislavy sa stalo hlavné mesto podujatí venované práve prémiovému alkoholu na Slovensku.

Ako vlastne nápad organizovať tieto podujatia vznikol?

Počas jari 2020 ma vtedajšia projektová manažérka Nádvoria Zuzana Fajta oslovila s možnosťou vytvoriť dva eventy na Nádvorí. Do hodiny som mal pripravené dva koncepty. Vzišli z toho – čo som vtedy a aj teraz vnímam ako dva najväčšie trendy v barovom odvetví – gin a rum. Názov podujatí bol tiež veľmi jednoducho vytvorený, pretože som ho chcel prepojiť práve s miestom konania, takže Ginové a Rumové Nádvorie. Stačilo už len osloviť partnerov s tým, že som chcel prezentovať ich portfólio. Keďže som mal s distribútormi kladný vzťah už vďaka Trnava Rum Festu, všetci podporili tieto dve nové podujatia už od ich prvého ročníka. Aj vďaka tomu sme tento koncept vedeli minulý rok presunúť do Košíc, mesto a ich Kulturpark nám poskytli skvelé podmienky. Samozrejme, vždy je to o dobrom tíme, v Košiciach spolupracujeme s Richardom Fialkom. Tento rok nám prišlo na Ginové Košice viac ako 800 návštevníkov, čo považujem za veľký úspech.

Aké eventy plánuješ v blízkej budúcnosti?

Momentálne intenzívne pracujeme na novom whisky podujatí, Whisky Connect, ktorý sa uskutoční v októbri v Mirbachovom paláci. Samozrejme, sú plány aj na rok 2024, konkrétne sú to dva nové typy akcií venované kategóriám prémiového alkoholu, ktorý si získava viac a viac priaznivcov aj na Slovensku. Naša vízia v Cocktail Vibes je prinášať podujatia, ktoré ľudí bavia na miestach, aké majú radi. V roku 2019 sme začali rumovou kategóriou, v roku 2020 sme pridali gin, no a v 2023 pridávame whisky. Samozrejme, nespíme na vavrínoch a pre rok 2024 máme pripravený nový koncept, ktorý čerpá z veľmi aktuálneho trendu konzumácie daného typu nápoja. V tomto prípade ešte nebudem konkrétny.

Čo považuješ za svoj najväčší doterajší úspech?

Za svoj najväčší úspech považujem dôveru partnerov v moje projekty. Za štyri roky v rámci aktivít na Trnava Rum Feste alebo ostatných cocktailových podujatiach som neukončil spoluprácu ani s jedným, práve naopak, spolupráce pribúdajú. To, že mi partneri dôverujú a veria v tieto projekty, je tá najväčšia satisfakcia. Určite je to aj tým, že medzi sebou udržujeme pracovno-osobné vzťahy v profesionálnej, no uvoľnenej atmosfére. V Cocktail Vibes vnímame distribučné spoločnosti ako partnerov, vďaka ktorým naše podujatia môžu rásť. Od začiatku sa riadime rovnicou spokojný partner + spokojný návštevník = spokojný organizátor.

Kam sa podľa teba za posledné roky posunula slovenská barová a celkovo gastronomická scéna? Ako vnímaš jej momentálne smerovanie?

Barová a gastronomická scéna sa do februára 2020 posúvala veľmi intenzívnym tempom. Veľkou stopkou boli dva roka života s pandémiou a s ňou súvisiace opatrenia, ktoré reálne zastavili svet barov a gastronomickú scénu. Veľmi kvitujem projekt Mirror Baru pod vedením Petra Marcinu, Mirror Hospitality Expo, ktorý v gastronomickej sekcii spojil tých najlepších kuchárov na Slovensku a priniesol ich na jedno pódium. Na slovenskej barovej scéne máme lídrov, ktorí sa dajú zrátať na prstoch jednej ruky, no čo sa týka šéfkuchárov, je ich podstatne viac a z môjho pohľadu svet baru by si z tohto prostredia mal brať príklad. Každopádne by som rád poukázal aj na barovú časť tohto podujatia. Tá ukázala realitu slovenskej barmanskej scény. Slovenská barová, alebo teda aj barmanská scéna, čo sa týka počtu naozaj zanietených barmanov a barmaniek, ktorí chcú do svojho progresu aj investovať, je vo veľmi pofidérnom stave. Každopádne, otváranie nových zaujímavých konceptov, za ktorými stoja erudovaní ľudia, by malo situácii pomôcť a najbližšie roky ju dostať minimálne do stavu spred jari 2020.

Tiež musím spomenúť ambasádorské projekty dvoch najväčších distribučných spoločností, ktoré pomáhajú rozvoju moderných štandardov v prevádzkach. Ako sa zvykne hovoriť, ako si spravíme, tak budeme mať, a naozaj to je pravda. Tým, že sa aj ja osobne venujem v rámci mojich aktivít spolupráci s distribútorom prémiových produktov, kde hlavným produktom je rum, je naozaj super vidieť, ako sa táto kategória pitia krásne rozvíja medzi hosťami v baroch, ale aj medzi koncovými zákazníkmi, ktorí si svoj obľúbený rum vedia nájsť v regáli v obchode. Niekedy to tak nebolo a sčasti má na to vplyv práve osveta distribútorov v gastroprevádzkach, kde nové rumy ľudia stále viac a viac objavujú.

V poslednom období si veľa cestoval po Slovensku. Je nejaký koncept, ktorý ťa zaujal?

Za posledné tri roky som vďaka mojej práci precestoval celé Slovensko a zažil som veľa dobrých a menej tých zlých, čo je super. Tie zaujímavé koncepty spájala jedna vec, a síce to, že za nimi stoja ľudia, ktorí chcú svojim hosťom priniesť zážitok. Zážitkom pre mňa je aj profesionálny, no osobný ľudský prístup servisu. Veľmi ma zaujal koncept Výkladu v Banskej Bystrici, za ktorým stojí Tomáš Nagy. Pred otvorením svojej prevádzky nemal žiadne skúsenosti z gastronómie, keďže pochádza z marketingového prostredia, no práve tento segment mu veľmi pomohol pri vytvorení nielen vizuálnej identity podniku. Baví ma, že Výklad má dokonca jeden typ farby, cez ktorú rieši svoju komunikáciu. Je to veľmi moderné a vedia, na koho cielia. Bez toho, aby si sledoval svoju cieľovú skupinu, je úspech prevádzky na veľmi tenkom ľade. Koncepty pre všetkých jednoducho nefungujú. Nastala doba, kedy by gastroprevádzky na Slovensku mali brať viac do úvahy svoju prezentáciu nielen pri produktoch a samotných službách, ale aj pri tom, ako ich vníma človek, ktorý u nich zatiaľ nebol a sleduje ich len na sociálnych sieťach.

Témou tohto čísla je Barcelona. Ako vnímaš jej barovú scénu? Mal si niekedy možnosť ju navštíviť? Aké dojmy v tebe zanechala? 

Z môjho pohľadu je Barcelona na prvom mieste v Európe, čo sa týka rôznorodosti konceptov barov. Nájdete v nej všetky od luxusných hotelových barov až po divoké dive bary, zato ale stále s vysokým štandardom. Výhodou Barcelony je jej prímorská lokalita, čo pomáha atraktivite tohto mesta aj pre barmanov z celej Európy, ktorí sem prichádzajú otvárať nové koncepty aj vďaka dobrej klíme. Rozvoju modernej barcelonskej barovej scény pomohol pred časom inovatívny a netradičný koncept Two Schmucks, ktorý prepojil remeselné cocktaily a dive bar, dovtedy niečo nereálne.

Raketa menom Barcelona

GOLDCOCK – najstaršia česká whisky