in

Vlastnosti lídra

Obrázok kvádra, ktorý ťahá tím postavičiek, pričom vedúca postavička sedí na ňom. Na druhom obrázku ale vedúca osobnosť ťahá kváder s ostatnými. Takto jednoducho nám sociálne siete motivačne ukazujú, kto je manažér a kto je vedúca osobnosť, ktorá maximálne spolupracuje so svojím tímom. Obrovské korporáty majú na „leadership“ akési štandardy, ktoré musia dodržiavať. S oblasťou gastronómie je to trochu komplikovanejšie. Človek je nútený sa učiť tieto veci za pochodu. V každom bare či reštaurácii nájdeme osobu, ktorá má podnik na starosti. Znamená to, že je lídrom? Je nevyhnutné, aby mal líder iba manažérsku pozíciu?

Líderstvo nemusí mať absolútne nič spoločné s pozíciou vo firme. Samozrejme, väčšinou sa to očakáva od manažéra, no lídrom či líderkou môže byť aj barmanka či čašník. Je to skôr o vyvíjaní akejsi perspektívy, skúseností a osobného štýlu človeka, aby dosiahol spoločný cieľ tímu.

V jednoduchosti vieme definovať líderstvo ako umenie motivovať. „Viac hláv, viac rozumu,“ hovorí sa. Niekto však musí nasmerovať ideu ľudí, aby sa sústredili na spoločný cieľ. Následne ich treba čo najefektívnejšie zorganizovať. Možno ešte trochu jednoduchšie. Líder je inšpiráciou pre druhých a režisérom samotnej operatívy.

Môže byť lídrom ktokoľvek? Áno. Je rozdiel v pohlaví? Nie, nedávna vedecká štúdia dokonca ukazuje, že ženy sú oveľa efektívnejšie v oblasti líderstva ako muži. Dokazuje to článok z marca tohto roku, ktorý vyšiel na forbes.com. Po prvýkrát v histórii sú ženy vo vedení približne 10 % spoločností v rebríčku Fortune 500. Bohužiaľ, v oblasti gastronómie sa stále stretávame s tým, že ženy si iba ťažko budujú rešpekt a pozíciu v podnikovej hierarchii.

Aké sú teda základné schopnosti a predpoklady dobrého lídra? V článku som sa inšpiroval štandardmi veľkých hotelových sietí. Zdrojom boli poznatky a podklady od Katariny Halabrin, ktorá sa niekoľko rokov venovala edukácii v tejto oblasti. V nich sa píše, že líder by mal mať štyri základné vlastnosti, ktorými sú sebareflexia, komunikácia, vplyv a schopnosť sa neustále zdokonaľovať a učiť sa.

Sebareflexia – znamená pochopenie svojich silných a slabých stránok. V praxi to znamená, že líder sa snaží pochopiť to, v čom je dobrý a v čom zlý, a následne sa z toho snaží vyťažiť. Bez sebareflexie si líder môže myslieť, že svoje kroky robí dobre, čo často vedie ku katastrofe v podniku. Sebareflexia má štyri atribúty:

  • Vedomosti lídra sú kľúčové, pretože tie dokáže aplikovať na výzvy, ktorým čelí. Odzrkadľujú jeho skúsenosti a zároveň by ich mal rozobrať z rôznych perspektív.
  • Identita lídra ukazuje, kým je po profesionálnej aj osobnostnej stránke. Či už si to človek uvedomuje alebo nie, jeho identita má veľký vplyv na samotné fungovanie tímu a prevádzky. Identitu lídra vieme rozčleniť na tri sústredné kruhy. Vo vonkajšom kruhu sa nachádza identita, ktorá bola lídrovi daná, a teda ju nemohol nijako ovplyvniť. Väčšinou sú to fyzické črty, vek, národnosť a podobne. Druhý kruh je ten, ktorý ovplyvniť dokáže na základe jeho schopností či dokonca koníčkov. Vnútorný kruh je esenciou osobnosti lídra. Tu sú vlastnosti, kým naozaj je. Správanie, hodnoty a jeho životné postoje určujú, akým lídrom človek bude. Poznanie vlastnej identity napomáha k vytvoreniu lepších vzťahov a zároveň znižuje pravdepodobnosť nedorozumení pri kritických situáciách.
  • Reputácia lídra znamená, ako ho vnímajú druhí. Pochopenie toho, ako ho ostatní vnímajú, pomáha pri zlepšovaní komunikácie a vplyvu na ostatných. Líder by sa mal na seba pozrieť z pohľadu druhých a porovnať, či tento pohľad odzrkadľuje hodnoty, ktoré chce priniesť.
  • Leadership Brand je všetko vyššie spomenuté v jednom. Doslova je to budovanie značky lídra, súhrn jeho schopností a správania. Pochopenie svojej vlastnej značky a hodnoty môže priniesť riešenie situácií autentickejšie, čo pomáha pri komunikácii.

Komunikácia – je základom fungovania ľudí vo všeobecnosti. Zároveň je to kľúčová vlastnosť pre lídra. Komunikovanie nápadov, informácií a samotného procesu je azda to najdôležitejšie, čo líder musí ovládať. Musí poznať ľudí, s ktorými pracuje, a prispôsobiť tomu svoju komunikáciu, aby spoločne dosiahli svoje ciele.

Líder musí byť čo najviac autentický a úprimný, zároveň však musí byť vidieť. Nemal by byť známy iba z elektronickej komunikácie, pretože ľudia ho potrebujú stretávať aj osobne. Do schopnosti komunikácie sa však ráta aj počúvanie druhých. Dobrý poslucháč je pre zamestnanca dôležitý, pretože zamestnanec cíti, že jeho názor má váhu. V konečnom dôsledku tak líder môže prísť aj na riešenia, ktoré by sám nenavrhol.

Tu je päť tipov pre efektívnu komunikáciu:

  • Komunikuj všetky svoje nápady a informácie na pravidelnej báze. Ak napríklad tvoríte nové cocktailové menu ako tím, ľudia musia mať všetky potrebné informácie.
  • Nesnaž sa používať okľuky pri vysvetľovaní. Zjednoduš, čo sa dá, buď čo najviac priamy. Ak zaúčaš nového barmana krájať ovocie, darmo mu budeš vysvetľovať pH limetky. Jednoducho mu to ukáž.
  • Mlčanie je niekedy nad zlato. Počúvaj svoj tím, daj im najavo, ako veľmi si ich vážiš.
  • Svoje nápady pred tímom rozprávaj ako príbeh. Viac ich namotivuješ k spoločnému cieľu, ako by si mal ukazovať dokumenty a prezentácie projektov.
  • Snaž sa ísť príkladom. Kľúčom k úspešnému tímu je dôvera, ktorú si treba vybudovať. Buď prvý, kto uprace špinavé toalety, aby si zvyšok tímu mal z koho brať príklad.

Vplyv – budovanie si schopnosti vplývať na ostatných pomáha lídrovi jasnejšie komunikovať svoje ciele. Jednoduchšie môžeme vplyv nazvať aj rešpektom, ktorý si líder buduje počas svojej kariéry. Vďaka svojim schopnostiam môže urýchliť procesy k dokončeniu svojich cieľov. Aby však dokázal ovplyvniť ľudí k naplneniu svojej vízie, mal by byť dobrý v komunikácii a vedieť „čítať“ hru. Logické a racionálne požiadavky by mal smerovať na tých, ktorí majú vyššiu funkciu. Ak líder ide za majiteľom prevádzky, nemal by mu hovoriť rozprávky, ako treba kúpiť nový výrobník na ľad. Miesto toho by mal použiť racionálne argumenty problému a poskytnúť riešenie. Emočné požiadavky lídri používajú, aby sa bližšie dostali k osobe cez určité zdieľané hodnoty a myšlienky so zámerom splnenia cieľa.

Schopnosť učiť sa a neustále sa posúvať vpred je možno ešte dôležitejšia vlastnosť lídra ako komunikácia. Aj tá sa dá totiž naučiť, pokiaľ je človek neustále v režime učenia sa. Bez tejto schopnosti môže nastať akási stagnácia, čím stojí na mieste aj tím, aj biznis. Preto je dôležité konštantne hľadať nové veci, inšpirácie a modely. V dnešných časoch je čas luxus. Preto sa treba problému vždy prispôsobiť a pozrieť sa naň z inej perspektívy. Dobrý líder sa zároveň učí nielen zo svojich chýb, ale aj z chýb druhých a snaží sa adaptovať každej situácii.

Dominik Tapušík

Autor Dominik Tapušík

Dominik Tapušík je barmanažérom bratislavského Sky Bar & Restaurant a spoluzakladateľom iniciatívy We Host you. Miluje všetko, čo súvisí s gastronómiou.

MODERN TWISTS

Gloria Single Origin Coffee Liqueur