in

Ellas Empowerment

“Chceme, aby sa ženy v hospitality biznise cítili podporované a pochopené, aby mali možnosť napredovať a zlepšovať sa.”

Na európskej barovej scéne vznikla nedávno nová iniciatíva s ambíciou vytvoriť silnú ženskú komunitu v hospitality odvetví. Projekt s názvom Ellas chce podporiť aj väčšiu inklúziu a rovnosť pohlaví v barovom svete.

Hlavným sloganom iniciatívy je „Buď tým/tou, kým si!“. Ellas je španielske zámeno, ktoré v preklade znamená „ony“, a v modernej hebrejčine zase „bohyne“. Pôvodným zámerom bolo vytvoriť skupinu žien, ktoré sa navzájom môžu povzbudzovať a zdieľať svoje skúsenosti. Postupom času však platforma zmenila logo na ELLӘS s cieľom vyjadriť aj jeho ďalšiu misiu, ktorou je inklúzia. Viac o tomto hnutí povedala jeho zakladateľka Ginevra Castagnoli, pôvodom z Milána, ktorú svoju barmanskú kariéru a celý project vybudovala v Španielsku.

Ako by si priblížila projekt Ellas?

Sme skupina žien, ktoré chcú inšpirovať, podporovať a dodávať silu ďalším ženám prostredníctvom rôznych akcií po celej Európe, zdieľania vedomostí a networkingu.

Ako ti napadlo vytvoriť takýto projekt?

Ako barmanka pracujem dvanásť rokov a vždy som cítila, že je veľkou výhodou mať niekoho, s kým môžete zdieľať vaše pocity, zdôveriť sa niekomu s pochybnosťami či otázkami. Pre mňa bolo priam nutnosťou vytvoriť platformu, ktorá dá priestor každému hlasu, ktorá by reprezentovala a zviditeľňovala ženy v hospitality. Okrem toho ponúkame podporu a priestor pre inklúziu a rovnosť pohlaví. Zároveň chceme, aby bolo pre ženy, ktoré pracujú na nočných zmenách, vytvárané bezpečné pracovné prostredie.

Čo je vaším hlavným cieľom?

V prvom rade je naším mottom priateľstvo medzi ženami, ktoré je dôležitejšie ako konkurencia! Chceme, aby sa ženy v hospitality biznise cítili podporované a pochopené, aby mali možnosť napredovať a zlepšovať sa. Prostredníctvom našej iniciatívy chceme sprostredkovať väčšiu vizibilitu žien v našej brandži a medzinárodne expandovať cez networking, aktivity a rôzne služby. Ponúkame tiež mentoring mladším kolegyniam, aby mali možnosť lepšie pochopiť tento biznis a plniť si svoje sny.

Čo sa vám zatiaľ podarilo naplniť?

Za posledný rok a pol sme zorganizovali dvadsať eventov a zúčastnili sa viacerých bar shows v Španielsku, vo Francúzsku a v Taliansku. Mali sme tak možnosť spojiť sa s európskou komunitou, spoznať rôzne nuansy a vymeniť si naše poznatky. Mali sme viaceré masterclassy, kde sme prezentovali Ellas Empowerment a našu víziu. Každopádne máme pred sebou stále dosť práce. Hlavným cieľom tohto projektu je vzdelávanie v oblasti inklúzie prostredníctvom workshopov a masterclassov a zvyšovať povedomie o rôznych témach, týkajúcich sa žien v hospitality biznise, ktoré mnohokrát ostávajú nepovšimnuté.

Vidíte už nejaké konkrétne výsledky vašej práce? 

Myslím, že pozitívny vplyv našej práce vidíme každým dňom stále viac ako viac. Našej misii pomáhajú aj podobné iniciatívy, s ktorými zdieľame rovnakú filozofiu, ako sú Celebrate Her, Mapa de Barmaids, Speed Rack a podobne. Vďaka našim recruitment aktivitám sme referenčným bodom pre mnoho biznisov, ktoré hľadajú na svoje pozície ženy. Vďaka rapídnemu rastu v našej komunite vieme odporučiť skvelé odborníčky na mnohé pozície.

Ako sa ti podarilo celý tento projekt vlastne zrealizovať?

Prišlo to vlastne veľmi spontánne, považujem to za výsledok celej mojej cesty a rastu v tejto brandži. Keď som bola mladá barmanka, cítila som, že potrebujem oveľa viac psychickej a emocionálnej podpory, ako sa mi vtedy dostávalo. Potrebovala som mať blízko seba nejakú silnú mentorku. Ešte pred pár rokmi by som o sebe nikdy nepovedala, že budem zakladateľkou projektu s takýmto veľkým potenciálom, či to, že budem schopná rečniť pred stovkami ľudí. Vyrastala som obdivovaním mojich idolov Lynette Marrero a Ivy Mix zo Speed Racku, tie ma naozaj inšpirovali! Jedným z mojich snov bolo urobiť niečo podobné v Španielsku a Taliansku. Keď som zakladala Ellas, poháňala ma dopredu túžba vytvoriť niečo silné a užitočné. Nemám žiadne skúsenosti s marketingom, so sociálnymi médiami či s komunikáciou a učím sa za jazdy, ale čo ma naozaj robí hrdou a motivovanou, je to, že za menej ako rok sa nám podarilo dosiahnuť veľké výsledky a k našej komunite sa pridáva stále viac ľudí.

Aké sú najväčšie výzvy, ktorým musíš čeliť?

V prvom rade, na začiatku som vôbec nevedela, ako moje myšlienky a nápady pretaviť do reality. Nikdy som neštudovala biznis, marketing ani komunikáciu. Takže to bola určite prvá bariéra, ktorú som musela prekonať. Je naozaj ťažké venovať sa témam ako feminizmus, tak aby boli pochopiteľné. Ľudia z tejto témy stále majú strach, ktorý vyplýva z nedostatku vedomostí. Ellas nie sú o politike, ale určite majú dôležitý sociálny vplyv. Ide nám o to, aby mali všetci v hospitality biznise rovnaké práva – ako muži, tak aj ženy. Je to celé o férovosti. Chcem zdôrazniť, že naším cieľom nie je vyvolávať nejaké konflikty medzi opačnými pohlaviami. Chceme hovoriť o možnostiach, zlepšeniach a raste. Jednou z najväčších výziev je mylná predstava, že keď chceme hovoriť o rovnosti, automaticky to znamená bojovať proti opačnému pohlaviu. Tento predsudok potom vedie k ukončeniu konverzácie namiesto toho, aby ju otvoril. No a určite je výzvou aj ukončiť ten začarovaný kruh konkurencie a súťaženia medzi ženami, ku ktorému sme vedené odmalička, a vytvoriť namiesto toho podporujúce a vľúdne prostredie.

Aké bolo pre teba opustiť bar a začať sa venovať výlučne osobnému projektu?

Jeden celý rok som strávila prácou v baroch a zároveň som tvorila Ellas. Každý deň som mala dlhú šichtu za barom, ale tiež som chcela, aby sa môj sen stal skutočnosťou. No po určitom čase som sa už musela rozhodnúť a vybrať si prioritu. Takže teraz už niekoľko mesiacov pracujem len pre Ellas a nové projekty, ktoré s tým súvisia. Vyžaduje si to veľa úsilia a obety, ale keď si pomyslím na to, čo všetko môže budúcnosť priniesť, vždy mi to dodá novú energiu.

Ako môžu ženy či muži Ellas využívať? Pomáhate ľuďom nájsť si prácu, aké ďalšie služby poskytujete?

Ellas je nástroj pre všetkých, ktorý chcú zdieľať kúsok svojho príbehu s nami. Je to príležitosť pre všetkých zviditeľniť sa, nájsť nové pracovné príležitosti či priestor pre konzultácie. Jednou z našich služieb je recruitment. Vďaka našej sieti vieme ľuďom nájsť prácu a firmám nájsť zamestnancov. Ceníme si podporu mužov, ktorí chcú zmenu a pomáhajú nám zlepšiť podmienky v našej brandži. Každý by mal byť súčasťou zmeny. Ďalším zameraním našej iniciatívy je inšpirovať a motivovať mladých pracovníkov, aby sa nevzdávali a neustále napredovali.

Casino Royale a další…

ADRIÁN MICHALČÍK